سفارش تبلیغ
صبا ویژن

با بعضی‏ها اختلاف دیدگاه دارم. با بعضی دیگر اختلاف مبنا دارم. با بعضی دیگر، اختلاف در بعضی از مبانی معرفتی دارم. به همه این دارم‏ها، اضافه کنید داری، دارد، داریم، دارید، دارند.

مثال می‏زنم.
به نظر من اگر یکی از دولت‏مردان اشتباهی بکند، باید گفت و گفت و گفت تا دیگر از آن اشتباه‏ها تکرار نشود. زیاد اخم‏های‏تان را به هم فرو نبرید. دلیلم این است که آن وزیر یا هر کاره دیگری، کارش را در معرض دید هزاران روزنامه و خبرنگار و خبرساز و جاعل خبر و چهل‏کلاغ‏کننده خبر و امثالهم انجام می‏دهد. خودش هم می داند که پیش چشم همه، این اشتباه را مرتکب می‏شود. انتقادکنندگان فقط نقش آن پسربچه‏ای را بازی می‏کنند که لخت بودن پادشاه را تذکر داد. انتقاد اصولی و آدمی‏زادی نه تنها اشکالی ایجاد نمی‏کند بلکه فواید زیادی هم دارد.

در آن فرض که من با طرف مقابلم اختلاف در مبانی معرفتی داشته باشیم، طرف مقابل من -که مثل خود من طرف‏دار دولت وقت است و مثلا دوست هم هستیم-، از هرگونه انتقادی به دولت ابا دارد و حتی اگر اشتباه فاحشی هم ببیند، به بهانه جلوگیری از تضعیف دولت اسلامی و نیز دلایلی دیگر، به خود اجازه انتقاد یا حتی توصیف شرایط موجود را نمی‏دهد. 

بیشتر توضیح می‏دهم...
برای من هیچ اشکالی ندارد که درباره رنگ روسری خانم‏ها در وبلاگم بحث کنم و حرف بزنم. از نظر من اشکالی ندارد که درباره رکود در عسلویه، گرانی‏های بی‏مزه و اساسا هر موضوع دیگری حرف بزنم. برای من هیچ اشکالی ندارد که بگویم به حقانیت زیارت عاشورا از عمق جان معتقدم. تنها شرط من برای نوشتن این است که نوشته‏ام خلاف قانون اساسی و عرف اخلاقی جامعه نباشد. برای من حتی وجوه دیگر عرف جامعه هم ارزشی ندارد.
به نظر من اگر آقای مشایی رفتار لوسی داشته باشد و به نوعی سبب وهن دولت باشد، گفتن این نکته هیچ اشکالی ندارد. چون رفتار لوس را همه دارند می‏بینند، بنابراین توصیف آن رفتار هیچ مشکلی ایجاد نمی‏کند. هیچ مشکلی. بلکه باعث می‏شود مقصد انتقادشونده ترکستان نشود...

این مثال‏ها فقط مثال بودند.
جالب آن‏جاست که طرف مقابل، انتقاد به گروه‏ها، جناح‏ها و دولت‏های غیر از فلان گروه و جناح و دولت را وظیفه خود بداند...

بگذریم.
این اختلاف در مبانی پایه چندوقتی است خیلی دارد اذیتم می‏کند. البته تا حالا سعی نکرده‏ام کسی را تکفیر کنم اما بالاخره...

می‏گویند: دغدغه دین و دینی داشتن خیلی خوبه ولی دقت کنیم که اینترنت یه محیط عمومیه و شاید درست نباشه هر بحثی بین ما مذهبی‏ها علنی باشه!!


نوشته شده در  دوشنبه 86/1/13ساعت  7:21 عصر  توسط  
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
بازار مؤمن است یا مستکبر؟
دِ زود باش
بهانه‏ای به نام «دعوت»
[عناوین آرشیوشده]