سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به نام بی همتا خالق گیتی

امروز می‌خواهم درباره کسانی صحبت کنم که اولین تیرهای آرمان ما به سوی آنان پرتاب می‌شود.

آنچه در کلام امام‌خمینی‌رحمةالله‌علیه‌مشاهده می‌شود آن است که اولین کسانی که مورد خطاب این آرمان هستند کشورهای عربی‌اند که خود را کشورهای اسلامی می‌دانند.

این موضوع را این گونه می‌توان تحلیل کرد که اینان از نام و آبروی اسلام برای حکومت و سلطه خود سوءاستفاده نموده اند در صورتی که حکومت‌هایشان هیچ شباهتی به حکومت پیامبر اکرم‌صلوات‌الله‌علیه ندارد بلکه از جهات مختلفی دارای تفاوت‌های اساسی با منش نبی مکرم اسلام است.

البته جای تذکر است که منظور ما از کشورهای عربی فقط کشورهای حاشیه خلیج همیشه فارس نیست بلکه کشورهایی همچون سوریه هم که از نظر سیاسی با جمهوری اسلامی ایران دوستی‌های تنگاتنگی دارد نیز از نظر ما فاصله بسیار زیادی با آنچه باید باشد دارد.

سوالی که ممکن است پیش بیاید این است که مگر حکومت جمهوری اسلامی چقدر به آرمان مدینةالنبی نزدیک است که ما این گونه درباره حکومت‌های دیگر اظهارنظر می‌کنیم و همه آن ها را زیر سوال می‌بریم؟

جواب را این‌گونه باید گفت که در جمهوری اسلامی اگر همه اعمال و رفتارهای حکومت همسو با نگاه آرمانی ما نیست اما همین که سامانه اصلی حکومت و قانون اساسی و قوانین عادی تا میزان قابل ملاحظه‌ای با آرمان‌های اسلامی همخوانی دارد برای ما کفایت می‌کند گرچه بر حکومت لازم می‌دانیم که همه ظرفیت های آرمان بلند امام رحمةالله‌علیه را اجرا کند.

پس نتیجه بحث امروز این شد که اولین تیررس تبلیغ این آرمان کشورهایی هستند که در عین استفاده از نام اسلام برای سلطنت خود به هیچ کدام از اصول اسلامی پایبند نیستند و در بیشتر شئون حکومت خود پایبند به فرهنگ و سیاست و اقتصاد غربی هستند.

حضرت امام نیز در کلامی رسا و واضح این گونه می‌فرمایند:

من دولت‌های عربی را بیش از پانزده سال است که نصیحت کردم که با هم متحد بشوند و قدس را نجات بدهند و هیچ ابداً در آنها اثر نکرد. برای اینکه در فکر این مسایل نیستند. آنها اگر صحبتی هم از این مسایل بکنند همان صحبت‌هایی است که شاه سابق ما راجع به پیشرفت‌ها می‌کرد. این‌ها هیچ یک به فکر امت‌ها نیستند.      هفدهم فروردین 58   صحیفه امام جلد6 صفحه 502     یا علی        


نوشته شده در  یکشنبه 83/10/20ساعت  4:2 عصر  توسط  
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
بازار مؤمن است یا مستکبر؟
دِ زود باش
بهانه‏ای به نام «دعوت»
[عناوین آرشیوشده]